A XVIII. század utolsó harmadában az arisztokrácia szolgálatába állnak az első cigányzenészek: például a Pozsonyban, Galántán, Kismartonban vagy Fertődön élő különböző, grófi és hercegi Eszterházy családok is több ilyen muzsikust felfogadnak.Forrás : mr1-kossuth.hu
A nyugat-magyarországi Doborjánban született Liszt Ferenc – akinek édesapja az Eszterházy-uradalomban volt intéző – feltehetően már gyermekkorában találkozott a cigányzenével. Liszt ezt a fajta zenét – amit részben verbunkosnak, részben csárdásnak lehet nevezni – a cigányok által hozott muzsikának tekintette, miután a XIX. század első felében jobbára már ők játszották. A verbunk kifejezés a németből származik, a toborzást is jelentő werbung szóból. A verbunkos azt a virtusos férfi táncot jelentette, amelyet a katonák toborzásánál jártak. Valamivel később alakult ki a csárdás, amelynek neve a csárdákban játszott zenére utal.
Lisztet igazán két dolog miatt ragadták meg a cigányok, az egyik az életformájuk volt, amelynek fontos jellemzője volt a vándorlás, az állandó otthon hiánya. Liszt, mint nagy hírű zeneszerző és előadó is hasonló életet élt, folyamatosan járta a világot, egyik városból a másikba ment és muzsikált. Liszt a saját zenélését tekintve, amelyben jelentős szerepe volt az improvizációnak, ugyancsak párhuzamot állít a cigányokkal, akiknek a játékstílusa szintén nem nélkülözhette a rögtönzéseket.
Liszt Ferencre különösen nagy hatással volt Bihari János, aki rendkívül népszerű és keresett cigányzenész volt. A cigányprímás, zeneszerző Biharit, aki a XIX század első negyedében működött, a verbunkos stílus egyik legnagyobb képviselőjeként tartják számon. Liszt elsősorban a rapszódiákban használta, illetve fejlesztette tovább a Bihari és más kedvelt kortárs cigányzenész által játszott dallamokat.
A XIX. század első fele a reformkor, szabadságharc időszaka, amely a magyar nemzeti kultúra kialakulása szempontjából rendkívül jelentős periódus, és ennek a cigányokról való gondolkodás is különösen fontos eleme volt. A kortársak egyszer csak összetalálkoznak a zene, a tánc, illetve a cigányok kapcsán, akik a művészeti alkotások témájául is szolgálnak. Barabás Miklós megfesti a cigányokat és Lisztet is, a zeneszerző cigányzenei inspirációkra magyaros műveket, illetve rapszódiákat komponál. Petőfi Sándor Barabás Miklós vándorló cigány családot ábrázoló képéhez verset ír, akárcsak a híres hegedűs, a cigányzenekart szervező Rózsavölgyi Márk halálára.
A magyar nemzeti kultúra kiépülésének időszakában állandóan egymásra reflektál, együttvan, együttműködik a kor jelentős művészeinek jó része, és közös gondolkodás zajlik a cigányokról is.
Üdvözlöm Kareszka blogjában ' Hireket,cikkeket és és személyes véleményt tartalmaz.Kellemes szép napot '
2012. december 16., vasárnap
A cigányok és a magyar nemzeti kultúra - Dankó Rádió
Hamarosan indul a Dankó Rádió.Vajon miért?Mert a kormány úgy véli,hogy lesz hallgatóság és népszerűsíteni kívánja a magyar és cigány nótát.A magyar kormány eldöntötte és lesz egy olyan rádió melyben nótát hallgathatunk.Dankóról lett elnevezve a rádió.Ő az egyik legismertebb nótaszerző. Cigány származású volt,de jó hírnevet szerzett Magyarországnak.Liszt idejében már ismertek voltak a cigányzenészek.A Kossuth Rádióban olvashatunk a cigányzenészekről.Ha lehet hallgassák meg a műsort.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése