Üdvözlöm Kareszka blogjában ' Hireket,cikkeket és és személyes véleményt tartalmaz.Kellemes szép napot '
2011. október 21., péntek
Gazdasági növekedés és szociális biztonság- Fidesz választási programja 2007-ben.
Gazdasági növekedés
és szociális biztonság
A Fidesz –Magyar Polgári Szövetség gazdaságpolitikájának célja a polgárok jólétének
és biztonságának növelése, az ország versenyképességének erősítése, a munkanélküliség
jelentős csökkentése, a gazdaságirányítás hitelességének helyreállítása, továbbá a térség
átlagát meghaladó gazdasági növekedés elérése. A gazdaság erőteljes növekedésének
támogatásával, a pénzügyi egyensúly elérésére való törekvéssel olyan gazdasági környe-
zetet teremtünk, melyben a kedvező gazdasági folyamatok egymást erősítik.
A Fidesz gazdaságpolitikai elképzelései szerint
a tartós egyensúly és a gazdasági növekedés
egyenrangúan fontos célok. Tartós egyensúlyt
csak olyan gazdaságpolitikával lehet elérni, mely
hosszabb távon gondolkodik, egyszerre növe-
kedés- és egyensúlyorientált. A tűzoltó intéz-
kedésekkel elért egyensúly nem teremti meg
a szerkezetváltásra alapozott, tartós növekedés
alapjait. A kormányzat által követett gazdaság-
politika nem csupán azért veszélyes, mert egyre
fokozódó társadalmi egyenlőtlenségekhez és
a közszolgáltatások leépüléséhez vezet, hanem
azért is, mert a gazdasági feszültségeket hosz-
szabb távon nem kezeli, s mindennek követ-
keztében tartós hátrányba kerülünk a környező
országokhoz, versenytársainkhoz képest. Szük-
séges az államháztartási fegyelem erősítése is.
Ez túlmutat a költségvetés hiányának csökken-
tésén. Az államháztartás reformjának követke-
zetes befejezéséhez szükséges az államháztartás
hatáskörének és alrendszereinek meghatározása,
újradefiniálása. Tovább kell fejleszteni az állam-
háztartás statisztikai és számviteli rendszerét,
feladat- és kiadásorientált költségvetést kell
alkotni és teljeskörűen át kell tekinteni az állam-
háztartási feladatok tervezéséhez szükséges
szabályozásokat. Az önkormányzati pénzügyi
szabályozás kérdései, a feladatok és források
vizsgálata, az állami eszközök és kötelezettségek
szabályozása, az ellenőrzési rendszerrel össze-
ség a kormányzati pénzek felhasználásánál.
Gazdaságpolitikánk középpontjában a dinami-
kus növekedés elérése áll. Ennek révén Magyar-
ország kihasználja mai rejtett, és a mesterséges
fékek által visszaszorított gazdasági lehetőségeit.
Olyan növekedést segítünk elő, amely nem csu-
„Tartós egyensúlyt csak olyan gazdaságpolitikával lehet elérni, mely hosz-
szabb távon gondolkodik, egyszerre növekedés- és egyensúlyorientált.”
függő kérdések megválaszolása, különös tekin-
tettel a pénzügyi ellenőrzés korszerűsítésére,
valamint kincstárnoki rendszer bevezetésére
kiemelt kormányzati célkitűzés.
A kormánynak először saját portáján kell rendet
teremtenie, és csak azután kérhet újabb áldoza-
tokat a polgároktól. Nagy súlyt vetünk a költ-
ségvetési politika hitelességének helyreállítására
és a költségvetés átláthatóságának biztosítá-
sára. A Fidesz – Magyar Polgári szövetség szerint
növekvő szigorra és áttekinthetőségre van szük-
pán egy szűk csoportot, hanem az egész tár-
sadalmat a gyarapodás részesévé teszi. Olyan
növekedést, amely a terhek egyenletes elosztá-
sát teszi lehetővé. Olyan növekedést, amely az
egész ország területére kiterjed, de nem a fejlett
országrész visszahúzásával, hanem a fejletlen
kiemelt segítésével. A növekedés, a munkahely-
teremtés, az infláció leszorítása, a területfejlesz-
tés egymással gyakran ellentétes szempontjait
össze lehet, és össze is kell egyeztetni. Mind-
ehhez szükséges az aktív állami szerepvállalás,
amely gazdaságpolitikai eszközökkel segíti és
befolyásolja a piaci folyamatokat.
A magyar gazdaság fejlődésének mozga-
tórugója a következő években is az export
lesz. Gazdaságpolitikánkban piackonform
eszközökkel szolgáljuk az exportösztönzést,
gazdaságdiplomáciai eszközökkel is segít-
jük a magyar termékek külpiaci értékesíté-
sét. A külpiacra jutást azonban a legjobban
a reálgazdaság szerkezetváltása, a korszerű
és jól eladható termékek szolgálják. Ezen felül
támogatjuk a kamarákat exportpiaci informá-
ciós szolgáltatásaik és piacszervező tevékeny-
ségük kiépítésében.
Az európai közös pénz, az euró mielőbbi beve-
zetése hazánk hosszú távú érdeke. Magyaror-
szág a maastrichti kritériumokhoz az 1990-es
évek közepétől 2002-ig folyamatosan közelí-
tett. Az azóta követett elhibázott gazdaságpoli-
tika miatt a 2002-ben tervezett 2007-es beve-
zetésről lemaradtunk, ami a Magyar Nemzeti
Bank számításai szerint 0,4–0,5 százalékpontos
gazdasági növekedéstöbbletet jelentett volna
a bevezetés évétől kezdődően. A közös pénz
bevezetésének eltolódása azért tekinthető kife-
jezetten károsnak a magyar gazdaság számára,
mert az euró bevezetéséből adódó előnyök
nem kerülhetnek a nagy gazdasági vérkerin-
gésbe, ha úgy tetszik, nem lesz nagyobb a torta,
amelyből méltányosság és igazságosság szem-
pontjainak figyelembevételével a kormányzó
pártok társadalompolitikai céljaikat megvaló-
síthatják. Másfelől azért is, mert az euró beve-
zetésének csúszása komoly versenyképességi
hátrányt (devizaváltásból adódó veszteségek,
banki jutalékok, „házon belüli” költségek stb.)
okoz. Magyarország jelenleg egyetlen euró-
bevezetési feltételt sem teljesít. Elemzői véle-
mények és nemzetközi pénzintézetek szerint
hazánk a velünk csatlakozott országok közül leg-
utolsóként, csak 2014-ben használhatja az euró-
pai közös pénzt.
Olyan államot kívánunk, amely képes meg-
amely gazdaságpolitikai eszközökkel segíti és
befolyásolja a piaci folyamatokat.
A magyar gazdaság fejlődésének mozga-
tórugója a következő években is az export
lesz. Gazdaságpolitikánkban piackonform
eszközökkel szolgáljuk az exportösztönzést,
gazdaságdiplomáciai eszközökkel is segít-
jük a magyar termékek külpiaci értékesíté-
sét. A külpiacra jutást azonban a legjobban
a reálgazdaság szerkezetváltása, a korszerű
és jól eladható termékek szolgálják. Ezen felül
támogatjuk a kamarákat exportpiaci informá-
ciós szolgáltatásaik és piacszervező tevékeny-
ségük kiépítésében.
Az európai közös pénz, az euró mielőbbi beve-
zetése hazánk hosszú távú érdeke. Magyaror-
szág a maastrichti kritériumokhoz az 1990-es
évek közepétől 2002-ig folyamatosan közelí-
tett. Az azóta követett elhibázott gazdaságpoli-
tika miatt a 2002-ben tervezett 2007-es beve-
zetésről lemaradtunk, ami a Magyar Nemzeti
Bank számításai szerint 0,4–0,5 százalékpontos
gazdasági növekedéstöbbletet jelentett volna
a bevezetés évétől kezdődően. A közös pénz
bevezetésének eltolódása azért tekinthető kife-
jezetten károsnak a magyar gazdaság számára,
mert az euró bevezetéséből adódó előnyök
nem kerülhetnek a nagy gazdasági vérkerin-
gésbe, ha úgy tetszik, nem lesz nagyobb a torta,
amelyből méltányosság és igazságosság szem-
pontjainak figyelembevételével a kormányzó
pártok társadalompolitikai céljaikat megvaló-
síthatják. Másfelől azért is, mert az euró beve-
zetésének csúszása komoly versenyképességi
hátrányt (devizaváltásból adódó veszteségek,
banki jutalékok, „házon belüli” költségek stb.)
okoz. Magyarország jelenleg egyetlen euró-
bevezetési feltételt sem teljesít. Elemzői véle-
mények és nemzetközi pénzintézetek szerint
hazánk a velünk csatlakozott országok közül leg-
utolsóként, csak 2014-ben használhatja az euró-
pai közös pénzt.
Olyan államot kívánunk, amely képes meg-
nem lebénítja, hanem felszabadítja a társada-
lom erőit. Olyan államra van szükségünk, amely
a polgárok igényeiből indul ki, és biztosítja a
feltételeket a polgárok öntevékenységéhez.
A huszonegyedik század polgári állama lemond
olyan gazdaság- és társadalomszervezési fel-
adatairól, amelyeket a polgárok és közösségeik
„A gazdaság életében az állam elsősorban ösztönző, támogató,
szabályozó és stratégiai fejlődési irányokat kijelölő szerepet vállal.”
el tudnak látni. Cselekvőképességénél fogva
ugyanakkor hatékonyan vállalja azokat a fel-
adatokat, amelyek meghaladják a polgárok
és közösségeik erejét.
Az állam csak ott és annyiban avatkozik be a
versenyfolyamatokba, ahol és amennyiben
e fellépés nélkülözhetetlen. Akkor, ha az állam
szerepvállalása nélkül a magyar vállalkozások
jelentős versenyhátrányba kerülnének, vagy
ahol a piaci folyamatok a kormányzat társada-
lompolitikai céljait közvetlenül veszélyeztetik.
tönző, támogató, szabályozó és stratégiai fejlő-
dési irányokat kijelölő szerepet vállal.
A polgári gazdaságpolitika ezen túlmenően
alapvető fontosságúnak tartja, hogy az állam
a gazdaság valamennyi szereplőjének stabil,
kiszámítható partnere legyen, tervezhető, több
évre előretekintő hátteret nyújtson. A Fidesz
álláspontja szerint az állam szerepvállalása és
a gazdasági érdekcsoportoktól független sza-
bályozó szerepének megerősítése elengedhe-
tetlenül szükséges a verseny és a demokrá-
cia szabályainak megteremtésében, valamint
érvényesítésében. Állami segítség nélkül nem
kaphatnak erőre azok a gazdasági, társadalmi
folyamatok, melyek a jól működő piacgazdaság
és demokrácia alapjait jelenthetik.
Az állam minden közüzemi szolgáltatás ese-
tén köteles a fogyasztók védelmét biztosítani
és a természetes monopóliummal való visz-
szaélés lehetőségét megakadályozni. A ható-
sági (állami, önkormányzati) árszabályozás jogát
fenn kell tartani, a közüzemi díjak indokolatlan
emelkedésének megakadályozása érdekében
szigorú korlátok közé kell szorítani az áremelés
mértékét. A közüzemi vállalatoktól megkövetel-
jük, hogy átlátható számlázási rendszert alakít-
sanak ki: minden fogyasztónak jogában áll meg-
tudnia, mikor, mennyit és miért kell fizetnie, és
ezért milyen szolgáltatást kap. Megszüntetjük
a fogyasztók kiszolgáltatottságát.
Célunk a kis- és középvállalatok megerősí-
tése. Adóterhek mérséklésével, egyszerűsí-
tett adminisztrációval, kedvezményes hite-
lekkel, állami megrendelésekkel javítjuk e
szektor működési feltételeit. Növeljük a kis-
és középvállalkozások fejlesztésére fordított
támogatásokat, de nem csupán a finanszí-
rozási problémákra koncentrálunk. Állami
intézmények hálózatával segítjük a techno-
lógiai parkok, vállalkozói hálók, beszállítói
kapcsolatok szervezését, az oktatást, a kép-
zést, a tanácsadást. Segítjük azokat a nem
állami intézményeket, melyek szervezési és
információs feladatokat láthatnak el. A kis-
és középvállalkozások közül kiemelt szerepet
szánunk az innovatív, technológia-intenzív
termékeket gyártó vállalkozásoknak. A Fidesz
lendületet ad a kis- és a középvállalati szféra
fejlődésének, mely során magas szintű
műszaki tudásra és szakképzett munkaerőre
épít. A viszonylag gyors fejlődésre képes
kis- és középvállalati szektor „alulról” növe-
kedve szerves (beszállítói) kapcsolatba lép
az országba betelepedett nemzetközi nagy-
vállalatokkal, egyensúlyt javít, és belső piacot
bővít. Ezáltal a gazdaság exportképessége is
nő. A kis- és középvállalati szektor fejlesztése
egyaránt szolgál szociálpolitikai és társada-
lompolitikai célokat is. Az álláshelyek szá-
mának bővülése lényegesen javít a keresők
és eltartottak arányán, növeli a társadalom
rendelkezésére álló jövedelmet, és a fogyasz-
álláshelyeket teremt.
Törekedni fogunk arra, hogy a vállalkozásfej-
lesztő intézmények és pénzintézetek segítsék
a még talpon maradt mikrovállalkozásokat
– amennyiben törekvéseik erre irányulnak
– kisvállalkozásokká, a kisvállalkozásokat
pedig középvállalkozásokká fejlődni. Ezt a
„Továbbfejlesztjük a vállalkozáserősítő programokat is, hogy növeked-
jék a hazai és a nemzetközi piacokon egyaránt versenyképes
vállalkozások száma és aránya, valamint a kis- és középvállalkozások
munkahelyteremtő képessége.
amelyek a kis- és középvállalkozások meg-
erősítését szolgálják. Segítséget kell nyújtani
abban is, hogy a környező országokban is
megjelenhessenek, főleg az azonos nyelvből
eredő előnyöket kihasználva.
Továbbfejlesztjük a vállalkozáserősítő programo-
kat is, hogy növekedjék a hazai és a nemzetközi
”
célt szolgálhatják speciális – a kis- és közép-
vállalkozások igényeinek megfelelő – kedvez-
ményes tőkejuttatások, hitelek, inkubátor-
házak, információs és tájékoztató központok,
tanácsadó irodák, üzleti szolgáltatást nyújtó
vállalkozások. Nem kizárólag állami intéz-
ményeknek kell ellátni ezt a feladatot, de az
államnak támogatnia kell azokat a bankokat,
önkormányzatokat, társadalmi szervezete-
piacokon egyaránt versenyképes vállalkozások
száma és aránya, valamint a kis- és középvállal-
kozások munkahelyteremtő képessége.
Az OECD országok tapasztalata egyértel-
műen mutatja, hogy a kis- és középvállalatok
kiemelt szerepet játszanak a gazdasági ver-
senyképesség erősödésében. A kis- és köze-
pes méretű vállalkozások akkor sikeresek, ha
innovatívak, és a sikeres innováció döntően
az új technológia bevezetéséhez kötődik.
A vállalkozók érdekében módosítjuk az áfa-
befizetés szabályait. Törvényi garanciákat
vezetünk be az állam áfa-visszafizetési köte-
lezettségeire, az állami megrendeléseknél
a késedelmes fizetés felszámolására. Fel-
gyorsítjuk az uniós támogatások kifizetését.
A lánctartozás problémájának hosszú távú
kezelése érdekében támogatjuk a közbeszer-
zési ajánlati normák bevezetését, minősített
alvállalkozói láncok szervezését, valamint
a kisvállalkozások számára a kedvezménye-
sen elérhető, piaci alapú kockázatkezelő esz-
közök megteremtését.
Kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy
a nagyvállalatok minél jobban integrálódja-
nak az ország gazdaságába. A külföldi befek-
tetők nagy része nem is zárkózik el ettől,
sőt, kifejezetten keresi a kapcsolódási pon-
tokat és az integrációs lehetőségeket. Alap-
vető nemzetgazdasági érdek, hogy a vál-
lalkozásfejlesztés, az innovációs politika,
a szakképzés és a minőségvédelem eszköze-
ivel alkalmassá tegyük a hazai vállalatokat
a beszállítói, bedolgozói és kooperációs sze-
repkörre. Az állam aktív szerepet vállalhat
a tárgyalópartnerek, ajánlatok közvetítés-
ében is. A nagyvállalatokkal együttműködve
kell megoldást találni a beszállítói, alvállal-
kozói kapcsolatok élénkítésére. A hazai mul-
tinacionális vállalatoknak ugyanis ugyan-
olyan érdeke a megbízható helyi beszállítói
kör megteremtése, mint az államnak és az
állampolgároknak. A vállalkozás szabad-
ságát korlátozó gazdasági monopóliumok-
kal szemben minden törvényes eszközzel
fel kell lépni.
Célunk, hogy, a vállalatok társadalmi fele-
lősségvállalása előtt álló akadályokat elhá-
rítsuk. A politika minden lehetséges eszkö-
zével elősegítjük a cégek ilyen téren kifejtett
tevékenységét. Hisszük, hogy korunk gazda-
sági, társadalmi és környezeti kihívásaira csak
úgy tudunk megfelelő választ adni, ha együtt
tudunk működni a versenyszféra azon szerep-
lőivel, akik eddig is élen jártak a CSR minél
kiterjedtebb alkalmazásában.
Gazdaságpolitikánk kulcsa a foglalkoztatás
növelése. A következő kormányzati ciklusra
jutó uniós támogatási források felhaszná-
lásával olyan programot indítunk el, amely
közvetlenül támogatja az új munkahelyek
létesítését. Ahhoz, hogy utolérjük az unió 64
százalékos átlagos foglalkoztatottsági szintjét,
Magyarországnak hét százalékponttal kellene
emelnie a foglalkoztatottsági rátáját.
programja. Ezzel a politikával lehetőség nyílik
arra, hogy jelentősen bővüljön a foglalkozta-
tottak köre. További erőfeszítéseket teszünk
a foglalkoztatás és a munkanélküliség területi
különbségeinek csökkentése, kiegyenlítése
irányában. Az ipari és szolgáltatásalapú beru-
házások állami támogatásánál, a hírközlési és
informatikai hálózatok bővítésének ösztönzé-
sekor, a közmű- és közútfejlesztéseknél, vala-
mint az autópálya-építési program megvaló-
sításánál a jövőben is arra törekedünk, hogy
elsősorban az ország felzárkózást igénylő
térségeiben hozzunk létre új munkahelye-
„El kell érnünk, hogy aki akar, tudjon munkát vállalni.”
El kell érnünk, hogy aki akar, tudjon munkát
vállalni. Olyan gazdaságpolitikát kívánunk
folytatni, mely új munkahelyeket teremt,
amely törekszik a minél teljesebb foglal-
koztatás megvalósítására. A Fidesz prog-
ramja a vállalkozások terheinek mérséklésén
keresztül megvalósuló munkahelyteremtés
ket. Minél előbb sikerül ezeket a térségeket
is bekapcsolni az ország gazdasági vérkerin-
gésébe, annál gyorsabban dolgozhatják le
az évtizedes lemaradást. Ezen felül a követ-
kező években az új munkahelyek teremtése
mellett erősítjük a meglévő munkahelyek
megtartásának esélyét.
A gazdaságpolitikánk végső célja, hogy növel-
jük a polgárok jólétét és ezáltal megteremt-
sük Magyarország gazdasági felzárkózásá-
nak alapját. A munkaalapú gazdaságpolitika
megvalósítása érdekében Új Széchenyi Tervet
indítunk. Az Új Széchenyi Terv négy fő pillére:
• a munkaadók által fizetett adó- és járulék-
terhek csökkentése,
• az infrastruktúra fejlesztése,
• a kis- és középvállalkozások támogatása, és
• közvetlen munkahelyteremtő, foglalkozás-
bővítő programok.
Támogatjuk az úgynevezett atipikus foglal-
koztatást (részmunkaidős foglalkoztatás),
és továbbfejlesztjük a speciális foglalkozta-
tási programokat (pályakezdők, fogyatéko-
sok, távmunka). Álláspontunk szerint az állam
fokozottabb kötelezettségvállalásával jelen-
tős előrelépés valósulhatna meg a részmun-
kaidős foglalkoztatásban. Biztosítjuk a tel-
jes és a részmunkaidős foglalkoztatás közti
átjárhatóságot. Hisszük, hogy a részmunkaidő
ösztönzésével kedvezően befolyásolhatjuk
a munkanélküliséget. A részmunkaidős fog-
lalkoztatással elsősorban a nők, a gyermekes
anyák, a fogyatékkal élők és a felsőoktatás-
ban tanulók számára biztosítunk lehetősé-
geket. A 45 év feletti nők és az 50 év feletti
férfiak elhelyezkedését járulékkedvezmény-
nyel segítjük.
A Fidesz előtt a jövőben is az a feladat áll,
hogy tovább keresse és feltárja mindazokat
a lehetőségeket, amelyekkel a szegénység
visszaszorítható, illetve elhárítsa mindazokat
a múlt terhes örökségéből ránk maradt aka-
dályokat, amelyek sokak előtt még ma is útját
állják a munkából való boldogulásnak. Ezért
fontos kibővíteni és az igénylők számára még
elérhetőbbé tenni az átmeneti munkale-
hetőséget biztosító közmunkaprogramokat
is. Ebben nagyobb szerepet kell kapniuk az
önkormányzatoknak, amelyek érdekeltségét
növelni szükséges az ilyen célú programok
szervezésében.
Tovább növeljük a meglévő munkahelyek
biztonságát is. Folytatni kívánjuk a „segély
helyett munkahelyet” és a „hal helyett hálót”
elv alkalmazását. Az oktatási és képzési rend-
szer fejlesztésével pedig azt kell elősegíte-
nünk, hogy a felzárkózó térségekben élők is
hozzájussanak a versenyképes tudás meg-
szerzésének lehetőségéhez.
A munkaerőpiac rugalmatlansága miatt, a
roma társadalomra tekintettel, erősíteni kell
a családi gazdaságok kialakítását, valamint a
szezonális munkavégzés lehetőségét.
A munka becsületének helyreállításában
fontos szerepe van a korszerű és hatékony
talanságok megakadályozását kell szolgálnia.
Sokat segíthet, ha az állam megfelelő támo-
gatást nyújt a pályakezdő fiatalokat szakkép-
zettségüknek megfelelő munkakörben alkal-
mazó munkaadóknak.
A gazdasági bajok orvoslása a helyes diag-
nózis felállításával kezdődik. A kormány
felelőtlen gazdálkodásának árát a gazdaság
szereplőivel fizetteti meg. A szocialista-sza-
baddemokrata kormányzati politika követ-
keztében az adó- és járulékterhek elvisel-
hetetlenül megnövekedtek. Az Európai Unió
országain belül hazánkban az egyik legmaga-
„Az adórendszer terheinek csökkentésével és az adóbürokrácia
egyszerűsítésével szövetséget kínálunk a polgároknak.”
munkaerő-piaci ellenőrzésnek. Az ellenőrzés
megújított rendszerének elsősorban a mun-
kavállalók kiszolgáltatottságának csökkenté-
sét és a munkaadók által elkövetett szabály-
sabb az átlagbért terhelő adó- és járulékter-
helés. A vállalkozásokat terhelő magas befi-
zetési kötelezettségek versenyképtelenné
tették a hazai gazdaságot, a kis- és közepes
vállalkozásokat. A gazdaság fejlődése csak
akkor lehet egészséges, ha a társadalom
közép- és hosszútávú érdekeit is szolgálja.
Az üzleti szektort és a vállalkozásokat érintő
adóteher, különösen a 2006 szeptemberétől
bevezetett tűzoltó intézkedéseknek köszön-
hetően, nemzetközi összehasonlításban is
meglehetősen magas. Ez mind a gazdasági
növekedésre, mind a foglalkoztatásra vissza-
tartó erővel hat.
és ha a magas adókulcsok miatt a jogkövető
vállalkozó szinte garantáltan tönkremegy.
A célzottan végrehajtott adócsökkentéssel,
az adóalap szélesítésével még növelhetőek
is az állam bevételei. Az adórendszer ter-
heinek csökkentésével és az adóbürokrácia
egyszerűsítésével szövetséget kínálunk a pol-
gároknak. Ennek érdekében elsősorban az
élőmunka terheit mérsékelnénk, mely foglal-
koztatottság-bővítő hatású. A élőmunkát ter-
helő adók csökkentése és a nagyságrendileg
egyszerűbb adóelszámolás révén az adózást
ma elkerülő gazdaság teljesítményének egy
jelentős része is ki fog fehéredni.
A stagnáló gazdaság jelentette helyzetből
kilábalni csak olyan gazdaságélénkítő intéz-
kedésekkel lehet, amelyek a gazdasági és
a társadalmi stabilitást egyaránt szolgálják.
Véleményünk szerint létezik olyan vállalko-
zásbarát gazdaságpolitikai eszköztár, amely
megerősíti a hazai kis- és középvállalkozáso-
kat, s fellendíti bedolgozói tevékenységüket.
Mindehhez kiszámítható gazdasági jogsza-
bályok és elviselhető mértékű adókulcsok
szükségesek. Nem várható jogkövető maga-
tartás, ha a jogszabályok havonta változnak,
Megteremtjük a családbarát adózás fel-
tételeit. A jelenlegi adórendszer egyértel-
műen hátrányos helyzetbe hozza a csalá-
dokat, hiszen nem veszi figyelembe, hogy
az adózott jövedelem hány ember eltar-
tását szolgálja. Ennek az igazságtalanság-
nak a kiküszöbölése érdekében a Fidesz –
Magyar Polgári Szövetség fokozatosan áttér
a családbarát adózás mechanizmusára,
amelynek keretében nemcsak az adóköte-
les jövedelem, hanem az eltartottak száma
is beszámításra kerül.
Ha egy adórendszer rosszul működik, idővel
általánosabbá válik a vele szembeni ellenállás.
Ezt bizonyítja a jelenlegi adórendszer, amely-
nek a kijátszása a közvélemény szemében sok-
kal inkább erkölcsi virtus, mint a társadalmat,
azaz valamennyiünket károsító bűn. A tisz-
tes munkából szerzett jövedelmekhez kötött
adókedvezmények átgondolása, valamint az
adóterhelés csökkentése révén azokat is érde-
keltté lehet tenni a közös terhekből rájuk jutó
rész viselésében, akik ma még szívesebben
bújnak ki azok teljesítése alól.
A tisztességes munkából élő polgárok igénye-
ihez és jogos elvárásaihoz igazodva az admi-
nisztráció további egyszerűsítése és kor-
szerűsítése, továbbá az APEH által nyújtott
díjtalan, adózást segítő informatikai szolgál-
tatások fejlesztése is szükséges.
Megalkuvás nélkül és határozottan kell fel-
lépni a fekete- és a szürkegazdaság, vala-
mint a korrupció ellen. A Magyar Nemzeti
Bank számításai szerint a rejtett jövedel-
mek nagysága eléri az 1000 milliárd forin-
tot, míg a feketegazdaság mértékét a GDP
25–30 százalékára becsülik a szakértők.
A kormány sikertelenül küzd a feketegazda-
ság ellen, mert a valós okok megszüntetése
helyett csupán nyilatkozat-kampányt folytat
az ügyben. A feketegazdaság elleni küzde-
lem érdekében szigorú lépéseket kell tenni
a korrupció visszaszorításával, a bürokrácia
leépítésével és az adócsökkentések eszkö-
zével. Programunk a kifehérítés programja.
A legális szféra kiszélesítése forrása lehet a
gazdasági növekedésnek, a költségvetési
bevételek növelésének, s egyben bővíti
a hivatalosan foglalkoztatottak táborát.
A közlekedési hálózatok fejlesztése a gaz-
dasági felemelkedés alapvető feltétele.
A közúti közlekedés területén jelentős súly-
pont-áthelyezésre van szükség. A fejlesztések
súlypontját a főutak településeket elkerülő
szakaszainak megépítésére, valamint a meg-
lévő úthálózat fenntartási munkáira helyez-
zük át. A közutak egynegyede rossz minő-
sítésű, egytizede pedig balesetveszélyes.
A busztársaságok járműállománya is rohamo-
san öregszik, a buszközlekedés hiányosságai
különösen a kistelepüléseken élőknek gyak-
ran komoly nehézségeket okoznak.
Az elkerülő utak szükségességét jól mutatja,
hogy a városi környezeti ártalmak előidézői
között jelenleg a közlekedés tölti be a legna-
gyobb szerepet. A jelentős forgalom lebo-
nyolítására szerkezetük miatt alkalmatlan
településeken a zsúfoltságból (munkaidő-ki-
esésből, balesetekből), levegőszennyezésből,
az állandó zajterhelésből, a forgalom által
keltett, az épületeket megrongáló rezgés-
ből eredő károk jelentősen megnövekedtek
az utóbbi években, évtizedekben. Mindez
jól kiolvasható többek között a betegségi
statisztikákból (asztma, allergiák, légúti
megbetegedések számának növekedése),
az épületek és utak állapotáról megjelent
szakértői véleményekből. E terhek jelentős
része az átmenő forgalomból adódik, elke-
rülő utak építésével sokat tehetünk a városi
életminőség javításáért. A városi élet nél-
külözhetetlen eleme a megfelelő színvonalú
tömegközlekedés. Évtizedes elmaradásokat
kell pótolnunk, jelentős beruházásokra van
szükség. Az infrastuktúra javítása mellett
szemléletváltásra is szükség van, a különböző
közlekedési vállalatok működésének össze-
hangolásával, az átszállási kapcsolatok javítá-
sával azonos költségvetési ráfordítás mellett
is lényegesen színvonalasabb szolgáltatást
kaphatnának az utasok.
A magyar vasút másfél évszázados működé-
sének mélypontján van. A megoldás azonban
nem a privatizáció, ellenkezőleg: a vasutat
a magyar állam tulajdonában tartjuk, mert a
biztonságos vasúti szolgáltatás állami fele-
lősség. A vasútvonalak bezárása helyett fej-
lesztésekre van szükség, a nemzetközi fővo-
nalakon el kell érnünk a 160-200 km/h-ás
sebességet, folytatnunk kell a vasúthálózat
villamosítását. Azokon a vasúti vonalakon,
melyeken az áruforgalom gyakorlatilag meg-
szűnt, és a személyforgalom csak rendkívül
alacsony színvonalon tartható fenn, regio-
nális társaságok létrehozását ösztönözzük.
A jelenlegi kormánynak nincs vasútfejlesztési,
fenntartási stratégiája. Napjainkat ötletsze-
rűség, szakmai és gazdasági logikát nélkülöző
elaprózott fejlesztések jellemzik.
A magyar vasút szétesett, működőképes
egységeit eladták, illetve jelenleg is árulják
(cargo, vontatási üzem). A „reform” kevés,
a magyar vasutat újjá kell építeni.
EU követelményeknek megfelelő biztonsági
rendszert
• a tömegközlekedés társadalmi szerepe,
valamint a környezet védelme érdekében
a kötöttpályás (vasúti) személyszállítást a
bevételcentrikus vállalati üzem helyett valódi
közszolgáltató üzemként kell működtetni
• a szolgáltatási színvonalat, valamint az
ésszerű gazdálkodás követelményeit köz-
szolgáltatási szerződés keretei között kell
szabályozni, melyben egyértelműen meg
kell határozni az ágazat számára a költség-
vetésből juttatott működési és fejlesztési
finanszírozás mértékét is
Ennek során figyelembe kell venni
• az uniós tagságból eredően a pályavasút
független, mindenki számára hozzáférhető
rendszeréhez kell illeszteni a lakosság és
a gazdaság számára nélkülözhetetlen szárny-
vonalakat és térségi hálózati elemeket,
• az egész hazai hálózaton biztosítani kell az
Szükség van a polgári kormány által már meg-
kezdett vasúthálózat-korszerűsítési program
folytatására, újabb InterCity vonatok üzembe
helyezésére és a pályadiagnosztikai rendszer
modernizálására. Jelenleg a nemzeti vasút-
társaság pályahálózatát és eszközállományát
az általános elöregedettség jellemzi, hiszen
az eszközök mindössze 15%-a értékelhető
korszerűnek. A kormány leállította a gyors-
vasút-hálózat kiépítésére irányuló, a polgári
kormány alatt elindított tervezési munkákat.
Ezzel helyrehozhatatlan mulasztást követ-
tek el, hiszen az Európai Unió támogatásával
megépülő kelet-nyugati gyorsvasúthálózat így
nagy valószínűséggel ki fogja kerülni Magyar-
országot. Beruházások és fejlesztések hiányá-
ban a pályavasutak értéke folyamatosan rom-
lik, ezáltal a társaság a saját tőkéjét éli fel.
vekre, hiszen a projektekbe való bekapcsoló-
dás már középtávon is jelentős többletforrást
jelent az ország számára.
A Fidesz támogatja az otthonteremtést.
A lakásépítések fellendülése egyszerre élén-
kíti a gazdaságot, csökkenti a munkanélküli-
séget, és megoldást kínál egy sor társadalmi
problémára. A gazdaság kifehérítése miatt is
javasoljuk, hogy a szociális célú lakásépítés áfá-
jának kulcsa a jelenlegi 20 százalékról az Euró-
pai Unió által megengedett legalacsonyabb
szintre, 5 százalékra csökkenjen. A szociális
lakásépítéshez, valamint a lakásfelújításokhoz
kapcsolódó szolgáltatások áfáját is a jelenlegi
20 százalékról 5 százalékra csökkentjük.
A vasúti közlekedés fejlesztése kiemelt nem-
zeti célkitűzés. Az Európai Unió közlekedési
infrastruktúra-fejlesztéssel kapcsolatos irány-
elvei komplexen kezelik az egyes országok
projektjeit, ezért alapvető érdekünk, hogy
a társfinanszírozásban létrejövő új beruházá-
soknál megkülönböztetett figyelmet fordít-
sunk a kombinált fuvarozásra és a közlekedési
hálózatok országok közötti összekapcsolására.
Ez különösen érvényes a TEN-projekteken
belül a korridor-országokkal kapcsolatos ún.
quick start (gyors kezdésű) közlekedési ter-
Energiapolitikánk alapja: diverzifikáció, ver-
seny és ellátásbiztonság. Magyarország az
ellátás szempontjából kiszolgáltatott, az elmúlt
időszak meggondolatlan kormányzati privatizá-
ciós politikája tovább rontott a helyzetünkön.
A villamoserőművek és a szolgáltató vállatok
jelentős részének privatizációja, a hálózat kon-
cepciótlan fejlesztése nyomán fellépő problé-
mák csak egy új nemzeti energiastratégia meg-
alkotásával kezelhetők. Ennek során szükséges
az állam feladatának újrafogalmazása, illetve az
„A Fidesz olyan közös európai energiapolitikát szorgalmaz, amely
garantálja az ellátás biztonságát, az Unió beszerzési forrásainak bőví-
tését, a kiszámítható és megfizethető árakat, továbbá az üvegházha-
tást előidéző gázok kibocsátásának mérséklését, a természeti környezet
megőrzését és az energiafelhasználás ésszerűsítését.
nem jutott egyetértésre. A tagállamok között
alapvető különbség tapasztalható a földrajzi
adottságok, vagy éppen az energiahordozó
készletek tekintetében.
A Fidesz olyan közös európai energiapolitikát
”
energiafelhasználás optimalizálása. Támogatni
fogjuk az energiatakarékos építési technoló-
giák, valamint a környezetbarát fűtési rendsze-
rek széles körben történő alkalmazását.
A magyar energiastratégiát a globális válto-
zások és a nemzeti adottságok, célkitűzések
alapozzák meg. Ott, ahol létezik közös euró-
pai energetikai törekvés, azt figyelembe kell
venni. Ugyanakkor az is világos, hogy az Euró-
pai Unió az energetika területén mindezidáig
szorgalmaz, amely garantálja az ellátás biz-
tonságát, az Unió beszerzési forrásainak bőví-
tését, a kiszámítható és megfizethető árakat,
továbbá az üvegházhatást előidéző gázok
kibocsátásának mérséklését, a természeti
környezet megőrzését és az energiafelhaszná-
lás ésszerűsítését. Gyökeres változás azonban
csak a korszerű technológiák reálgazdaságban
történő elterjedésétől várható. Uniós és hazai
források megfelelő allokációjával elérhető,
hogy az egységnyi GDP előállításához szüksé-
szer, egyes elemzők szerint háromszor annyi
energia-felhasználást folyamatosan mérsékel-
jük. A szabályozás oldaláról a rendszerillesz-
tés (különös tekintettel az alternatív ener-
giaforrások növekvő szerepére), az árpolitika
körültekintő alkalmazása, s a hazánkban szűk
keresztmetszetként jelentkező kapacitás-szű-
kősség feloldása a jövő feladata.
A XXI. század elejére a világ szembesült azzal
a ténnyel, hogy az ipari forradalomtól kez-
dődően az energiatermelési folyamat, a szén
és szénvegyületek, elsősorban a szénhidro-
gének, a kőolaj és a földgáz elégetése olyan
mennyiségű szén-dioxidot juttatott a leve-
gőbe, mely már a természeti környezet tartós
és nagymértékű károsodását okozza. Nyilván-
valóvá vált, hogy a globális klímaváltozást az
emberi tevékenység okozza. Radikálisan csök-
kenteni kell az üvegházhatást okozó gázok
légkörbe jutó mennyiségét.
Forrás : www.fidesz.hu
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése